Citlivost krčků - Stomatologická ordinace - MDDr. Zdeňek Ambrož - Mohelnice

Citlivost zubních krčků

• Jak poznám citlivost zubních krčků?

Po požití studené, teplé či kyselé potravy ucítíte krátkou ostrou bolest, která po přerušení vyvolávajícího podnětu rychle odezní.

• Co je příčinou citlivosti zubních krčků?

Příčinou je defekt skloviny v oblast zubního krčku, kdy je sklovina v této oblasti zcela poškozena. Dochází tedy k obnažení dentinu, který je na různé fyzikální i chemické podněty velmi citlivý.

• Proč jsou příčinou bolestí právě zubní krčky?

Sklovina v oblasti zubních krčků je velice tenká. Proto dochází k její rychlé destrukci a obnažení dentinu.

• Proč je dentin citlivý?

Zatímco sklovina je homogenní, dentin je tvořen systémem kanálků (tzv. dentinové tubuly), na jejichž konci se nachází nervová vlákna. Působení různých fyzikálních či chemických podnětů způsobí podráždění těchto nervových vláken, což vyvolá ostrou bolest.

• Co defekt skloviny v oblasti krčku zubu způsobuje?

Nejčastěji se jedná a nesprávnou techniku čištění zubů spojenou s používáním tvrdých zubních kartáčků. Vzniká tvz. „klínov
itý defekt“ (Obr. vpravo).
Defekty mohou být
také způsobeny kazem či jiným defektem tvrdých zubních tkání.

• Co dělat při citlivosti zubních krčků?

Začněte používat měkký zubní kartáček. Zpočátku doporučujeme např. CS1560. Používáním měkkého kartáčku zabráníte další destrukci zubu.

Používejte pasty s nízkou abrazivitou a s vysokým obsahem fluoridů. Fluor totiž působí příznivě na remineralizaci tvrdých zubních tkání – procesem remineralizace dochází k uzavření kanálků v dentinu (dentinových tubulů) a tak k menšímu dráždění nervových vláken.
Upravte techniku čištění zubů. Vyhněte se horizontálnímu pohybu zubního kartáčku po obnažených ploškách zubů. Správnou techniku čištění si můžete prohlédnout zde.
Pokud problémy přetrvávají, poraďte se se svým zubním lékařem o možnostech konzervativního řešení (překrytí defektu vhodnou výplní).