Ortodoncie

Základní a důležité informace pro pacienty.

(+420) 739 012 444

info@ambroz-dental.cz

Nepřijímáme nové pacienty

• Po: Zavřeno
  • Út: 13:00 – 16:30
  • St: 9:00 – 11:00
  • Čt: 13:00 – 16:30
  • Pá: Zavřeno

Precizní práce a kvalita

Vaše spokojenost je pro nás klíčová

Ortodoncie je obor zubního lékařství, který se zabývá léčbou odchylného postavení zubů, zubních oblouků a čelistních kostí. V populaci má většina lidí nějakou ortodontickou vadu. Menší ortodontické vady nemusejí přinášet prakticky žádná omezení.

Ortodontické vady těžšího charakteru ale mohou pacientovi znepříjemnit život. Ať už se jedná o zhoršenou schopnost ukousnout a rozžvýkat potravu, horší podmínky pro správnou výslovnost, větší riziko úrazu zubů, obtížné čištění zubů nebo dokonce psychické problémy.

Zvláště v dětství mohou nemístné poznámky vrstevníků hodně ublížit, v dospělosti může ortodontická vada zhoršit možnosti uplatnění v pracovním i osobním životě. Vyléčení ortodontické vady může všechny nepříjemnosti pomoci vyřešit.

Často se stává, že během léčby rovnátky se pacient mění nejen navenek, ale i uvnitř a s ukončením léčby rovnátky odchází z ordinace daleko sebevědomější a spokojenější člověk než jaký byl při našem prvním setkání, což je naším hlavním cílem.

Ortodontistka
MDDr. Radana Ambrožová

Naše nabízené služby

to vše, co pro vás umíme udělat

Konzultace

Léčebný plán

Kotevní minišrouby

Speciální šrouby

Ortognátní operace

Zákrok na míru

Krásně rovné

Funkční aparáty

Retenční aparáty

A fixní retainery

Informace pro pacienty

Od začátku léčby až do jejího konce

Ortodontická konzultace

Během ortodontické konzultace Vás prohlédneme a zhodnotíme závažnost Vaší ortodontické vady. V případě, že u Vás bude indikovaná ortodontická léčba, dostanete termín na vstupní ortodontické vyšetření. Na první ortodontickou konzultaci si s sebou nezapomeňte vzít žádanku od Vašeho ošetřujícího stomatologa. Pokud Vám někdy Váš zubní lékař dělal panoramatický rentgenový snímek chrupu (OPG snímek), prosíme, přineste snímek nahraný na flash disku nebo na CD. V případě, že snímek nemáte nebo již nebude aktuální, na našem pracovišti zhotovíme nový.

Komplexní vyšetření
Během vstupního ortodontického vyšetření vyšetřujeme stav chrupu a diagnostikujeme ortodontickou vadu. Dále pořizujeme fotodokumentaci, otiskujeme chrup a provádíme rentgenové vyšetření. U pacientů do 22 let je komplexní vyšetření hrazeno z veřejného zdravotního pojištění.
Léčebný plán

Po důkladné analýze všech vstupních dat Vám navrhneme plán léčby. Pozveme si Vás na konzultaci léčebného plánu, kde Vám vysvětlíme navrhovaný postup a zodpovíme Vaše dotazy.

Zahájení léčby

Snímatelná rovnátka

Snímatelná rovnátka se zhotovují v laboratoři na základě otisků chrupu. Při zahájení léčby snímatelným aparátem je pacient poučen o zacházení s rovnátkem, režimu nošení rovnátka, hygieně a otáčení šrouby rovnátka.

Fixní rovnátka

Pokud je u pacienta indikován fixní aparát s kroužky, je před zahájením léčby nutná krátká návštěva, při které provádíme takzvanou separaci zubů za účelem vytvoření místa pro ortodontické kroužky. Při samotném zahájení léčby se fixní rovnátka lepí na povrch zubu speciálním materiálem zámek po zámku. Po nasazení fixních částí aparátu se do aparátu přivazují drátěné prvky a elastické ligatury (,,gumičky“). Pacient si může vybrat barvu gumiček, případně jejich kombinaci. Fantazii se meze nekladou. Každému pacientovi ukazujeme, jak se správně starat o zuby s rovnátky a každý od nás dostává ortodontický balíček s pomůckami dentální hygieny, voskem a brožurou, obsahující informace o péči o zuby s fixním aparátem.

Průběh léčby

Snímatelná rovnátka

Na kontroly se snímatelným rovnátkem se chodívá přibližně 1 x za 2 – 3 měsíce. Při kontrolách upravujeme aparát tak, abychom postupně docílili požadovaného léčebného účinku.

Fixní rovnátka

Kontroly s fixním aparátem probíhají 1 x za 1 – 2 měsíce. Při kontrolách dochází k aktivaci či výměně drátěných a elastických prvků (,,gumiček“ a řetízků) fixního aparátu tak, abychom aplikovali síly, které postupně povedou k požadovanému cíli ortodontické léčby.

První pomoc

Bolest zubů

Pokud po nasazení rovnátek cítíte bolest zubů, doporučujeme měkkou stravu a v případě větších potíží použít prášek na bolest (zubní bolest dobře tlumí například účinná látka ibuprofen) v dávkování určeném pro Vaši věkovou a váhovou kategorii. Bolestivost by měla spontánně ustoupit během několika dní (většinou 2 – 4 dny).

Otlaky sliznic v ústech

První dny po nasazení fixních rovnátek mohou vznikat otlaky sliznic v místech kontaktu s aparátem. Doporučujeme použít orotodontický vosk. Ortodontickým voskem překryjte rovnátka v místě, které Vám způsobuje potíže. Ortodontický vosk však nezůstane na rovnátku dlouhodobě, doporučujeme jeho vrstvu po upadnutí obnovovat do vymizení potíží. V případě polknutí kuličky ortodontického vosku se neobávejte, Vaše tělo si s ortodontickým voskem poradí.

Odlepený ortodontický zámek

V případě odlepení ortodontického zámku tuto komplikaci poznáte tak, že zámek se posunuje po drátě a nedrží na zubu. Zámek bývá k drátu přichycený gumičkou. Je možné buď zámek nechat přichycený nebo čistými manikúrními nůžkami gumičku opatrně přestřihnout a zámek vydělat. Neprodleně nás kontaktujte (telefonicky nebo e-mailem) – dáme Vám co nejdřívější termín na opravu. Pokud ortodontický zámek sundáte, vezměte jej s sebou.

Píchající drát

Píchající drátěný prvek ortodontického aparátu doporučujeme obalit ortodontickým voskem. V některých případech můžete zkusit drát sami zahnout tak, aby dále nezpůsoboval problémy. Pokud by potíže přetrvávaly, kontaktujte nás. Nemůžete-li se dostavit k ošetření, pokuste se zastřihnout konec drátu za posledním zámečkem, ve kterém je drát ještě pevně přichycen. Můžete zkusit použít kleštičky na nehty.

Odlepený fixní retainer

V případě odlepení či jiné komplikace fixního retaineru doporučujeme nasadit retenční aparát, aby nedošlo k posunu zubů. V případě, že nenosíte retenční aparáty, a fixní retainer Vás škrábe, je možné použít ortodontický vosk. Doporučujeme se neprodleně objednat na opravu.

Komplikace ortodontické léčby
Bolest

Po zahájení ortodontické terapie i po jednotlivých kontrolách můžete cítit bolest zubů, tlak nebo diskomfort. Tyto vjemy mívají trvání maximálně několik dní. V případě bolestivosti doporučujeme měkkou stravu, případně prášky na bolest.

Otlaky a oděrky

V oblastech sliznice, které jsou v kontaktu s fixním aparátem, se mohou objevit otlaky nebo oděrky. Nejčastěji se s těmito komplikacemi setkáte po zahájení léčby. Sliznicím trvá většinou přibližně 7 dní, než se přítomnosti rovnátka přizpůsobí. V případě vzniku otlaků a oděrek doporučujeme používat ortodontický vosk.

Demineralizace (bílé skvrny)

Při dlouhodobě nedostatečné zubní hygieně v okolí fixních aparátů mohou na sklovině vzniknout takzvané demineralizace neboli bílé skvrny. Fixní aparáty vyžadují zvýšenou zubní hygienu po celou dobu léčby, protože v jejich okolí se snadněji udržují nečistoty a více se zde hromadí zubní plak. Bakterie zubního plaku produkují kyseliny, které naleptávají povrch zubů a tím dochází ke vzniku demineralizací. Demineralizace jsou prakticky nevratné a je mnohem lepší jim předcházet než po léčbě složitě řešit jejich následky. Záleží nám na tom, abyste měli Vaše zuby v pořádku. Proto každého pacienta instruujeme o správné hygieně v okolí rovnátek a předáváme ortodontický balíček, který obsahuje pomůcky potřebné ke správnému odstraňování zubního plaku v okolí rovnátek.

Zánět dásní

Zánět dásní je způsoben nevyhovující dentální hygienou. Může zpomalit posun zubů a tím vést k prodloužení trvání ortodontické léčby. Zánět dásní se léčí správnou zubní hygienou. Neléčený zánět dásní může progredovat v parodontitis (,,parodontózu“), což je zánět závěsného aparátu zubu. V případě dlouhodobě nevyhovující zubní hygieny jsme nuceni ortodontickou léčbu přerušit bez ohledu na fázi léčby a vynaložené prostředky. Zdraví zubů má přednost před estetikou.

Zkracování (resorpce) kořenů zubů

Někteří pacienti mají tendenci k výraznému zkracování kořenů zubů během ortodontické léčby. Resorpce kořenů zubů nemá vliv na životnost zubů a po skončení ortodontické léčby se zastaví.

Ukončení léčby

Po dosažení léčebných cílů dochází k ukončení ortodontické léčby. Při léčbě fixními aparáty snímáme zámečky z povrchu zubů, odstraňujeme zbytky fixačního materiálu a leštíme povrch zubů. Při dobré hygieně nasazujeme fixní retainer, což je drát nalepený na vnitřní straně předních zubů. Na závěr zhotovujeme komplexní dokumentaci, abychom zaznamenali dosažený výsledek ortodontické léčby.

Retence

Po léčbě fixními rovnátky navazuje fáze retence, která má za cíl udržet dosažený výsledek ortodontické terapie. Spočívá v nošení individuálně zhotovených retenčních aparátů. Při dobré zubní hygieně nasazujeme fixní retainer, což je drát přilepený na vnitřní straně předních zubů. O fixní retainer je třeba se správně starat, proto pacienty poučujeme o správné hygieně.

Výsledky naší práce

Níže naleznete ukázku práce před a po našem ošetření

Kompozitní dostavby provedl MDDr. Jiří ValentaKompozitní dostavby provedl MDDr. Jiří Valenta

Náš tým